Initiatieven

 

  • De etikettering die CLP oplegt, is voor de gemiddelde consument niet zo duidelijk. Erger nog, het «gevaar» wordt in de ogen van de consument gedramatiseerd. Niet te verwonderen, want wat moet de consument denken van een product waarop «gevaarlijk» staat of iets anders?  Om dit probleem op te lossen, heeft de industrie een reeks aanvullende pictogrammen ontworpen met de bedoeling de consument te informeren over hoe de producten veilig en correct te gebruiken.  Deze pictogrammen zijn op het grote merendeel van de producten terug te vinden.  U vindt ze hier.  Verder werden nog bijzondere pictogrammen ontwikkeld om te zorgen voor meer veiligheid bij het gebruik van capsules met vloeibaar wasmiddel. Bemerk hier dat de begrippen «gevaar» en «gevaarlijke producten» regelgevende begrippen zijn (gekoppeld aan chemische proeven) en geen begrippen in hun gebruikelijke betekenis.  Een (echt) gevaarlijk product zal nooit op de consumentenmarkt gebracht worden…
  • Om de milieu-impact van detergenten te verminderen, heeft de industrie pictogrammen ontwikkeld die bedoeld zijn om te zorgen voor een milieuvriendelijker gebruik. Wanneer van een detergent een LCA-analyse gemaakt wordt (levenscyclusanalyse), stelt men vast dat de impact van de gebruiksfase zeer groot is.  Om die impact te verminderen, worden pictogrammen op de producten aangebracht, deze vindt u hier.  Anderzijds en specifiek voor wasmiddelen voert de industrie bewustmakingscampagnes om wassen op lage temperatuur of een correcte dosering van de producten te promoten.                                                                                                   Zie www.iprefer30.eu en de Facebookpagina van I prefer 30 .
  • Producten zoals ontgeurders en luchtverfrissers moeten aan nog meer vereisen voldoen. Het betreft hier een begeleidingsprogramma dat bepalingen omvat inzake communicatie, etikettering, communicatie naar de consument en productveiligheid (allergenen, emissie in de lucht, VOS, zuiverheids-, kwaliteits- en veiligheidscriteria van de parfumerende verbindingen).  Dit programma legt ook een standaardmethode op voor het meten van de emissie van stoffen in de lucht.  Deze methode wordt door de Belgische volksgezondheidsinstanties erkend. Voor meer informatie kan u hier terecht.
  • Wat de parfumerende verbindingen, de essentiële oliën en andere geurstoffen betreft heeft de parfumindustrie werk gemaakt van gebruiksnormen, maximale concentraties die rekening houden met het allergeen potentieel van de stoffen en mengsels van stoffen, dit om te zorgen voor een zo veilig mogelijk gebruik. Klik hier voor de IFRA-normen:
     
  • Daarnaast heeft de industrie op het vlak van duurzame ontwikkeling (duurzame productie en gebruik van producten tijdens hun hele levenscyclus) een Sustainable Cleaning Charter uitgewerkt, dat criteria tot voortdurende verbetering oplegt inzake energie, watergebruik, selectie van grondstoffen, veiligheid, communicatie naar de consument, veilig en verantwoord gebruik, verpakking, enz. Dit charter wordt op onafhankelijke manier door erkende certificeerders gecontroleerd. Het omvat productcriteria en wil een aanpak bevorderen die op de kringloopeconomie gebaseerd is. Meer dan 140 ondernemingen hebben het charter ondertekend. Technisch gezien is het een ingewikkeld charter, maar een meer toegankelijke versie ervan is hier te vinden.  
  • Met het oog op maximale transparantie voor de consument heeft de industrie een informatieve website ontwikkeld, waar informatie terug te vinden is over de veiligheid, de bestanddelen en ook informatie inzake duurzame ontwikkeling. Het betreft de website « Cleanright », weliswaar iets verouderd maar vol met nuttige info.